poniedziałek, 7 grudnia 2015

BIESZCZADY DZIEŃ 1 Skansen Karpacka Troja oraz Połonina Wetlińska i Chatka Puchatka

Data: wrzesień 2015r
DZIEŃ 1

Nadszedł długo oczekiwany wrzesień. Mieliśmy obszerne plany na ten miesiąc- wyjazd w Bieszczady. Ten piękny i dziki zakątek naszych ukochanych gór. Nocowaliśmy w miejscowości Smerek w Ośrodku Wypoczynkowym Smerek.

Z Krakowa wyjechaliśmy w czwartek z samego rana. Po drodze do Smerka zatrzymaliśmy się w Trzcinicy koło Jasła. Znajduje się tam Skansen Archeologiczny Karpacka Troja, który powstał w miejscu odkrycia jednego z najstarszych grodzisk w Polsce zwanego Wałami Królewskimi, którego początki sięgają wczesnej epoki brązu. Dokonano na nim odkryć archeologicznych datowanych na początki epoki brązu i wczesne średniowiecze. Na terenie skansenu znajduje się park archeologiczny oraz grodzisko. Na terenie parku archeologicznego zlokalizowane są rekonstrukcje wiosek otomańskiej z początków epoki brązu oraz słowiańskiej z wczesnego średniowiecza. Znajduje się tu także pawilon wystawowy z salą ekspozycyjną, salą konferencyjną, salą edukacyjną dla dzieci, „Salką Małego Odkrywcy” przeznaczoną dla przedszkolaków oraz zapleczem gastronomicznym. W grodzisku zostały zrekonstruowane wały obronne, bramy wjazdowe na teren grodziska oraz 6 chat.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu przedstawiającego dzieje grodów znalezionych w rejonach Trzcinicy nad rzeką Ropą. Film bardzo ciekawy, nie tylko dla miłośników historii. Po filmie poszliśmy zwiedzać park archeologiczny oraz grodzisko.

Skansen Archeologiczny Karpacka Troja w Trzcinicy - pawilon wystawowy

Skansen Archeologiczny Karpacka Troja w Trzcinicy - park archeologiczny

Skansen Archeologiczny Karpacka Troja w Trzcinicy - park archeologiczny, wnętrze jednej z chat

Skansen Archeologiczny Karpacka Troja w Trzcinicy - grodzisko

W grodzisku znajduję się również (dodatkowo płatna) platforma widokowa (44 metry), na którą również wyszliśmy, by podziwiać widoki. A jest co oglądać! Widoki są niesamowite.

Widoki z platformy widokowej

Wieża widokowa

Po tak długiej przerwie jedziemy dalej. Prosto  już do Smerka. Po zameldowaniu się wyruszamy w kierunku Przełęczy Wyżnej,która znajduje się między Wetliną a Brzegami Górnymi.   Jest piękne słoneczne popołudnie, a my idziemy na Połoninę Wetlińską do schroniska Chatka Puchatka.
 Zostawiamy samochód na parkingu i kierujemy się do budki, aby kupić bilety. Później idziemy żółtym szlakiem wprost pod samo schronisko.
Samo podejście jest dosyć strome i męczące, ale dzielnie maszerujemy w górę, mijając 2 pary młode idące zrobić sobie sesje ślubne na połoninie. Oj podziwiam. Po około godzinie docieramy do miejsca, gdzie kończy się las. Już możemy napawać się widokiem połonin.

Połonina Wetlińska

Im idziemy wyżej tym bardziej wieje wiatr. Po 15 minutach (z sesją zdjęciową nas, połonin oraz krajobrazów dookoła) docieramy pod samo schronisko. Wiatr jest niesamowicie silny. Ciężko ustać na nogach.

Połonina Wetlińska z pod schroniska Chatka Puchatka

Połonina Wetlińska - Chatka Puchatka

Na chwilę chowamy się do schroniska. Tu również czuć, że na zewnątrz wieje. Słychać charakterystyczne gwizdy. Krótko odpoczywamy, posilamy się i podejmujemy decyzję, że spróbujemy zrobić jeszcze kilka fotek.

Opuszczamy schronisko i obchodzimy najbliższą jego okolicę, aby uwiecznić ją na zdjęciach. Z wielkim trudem ale udało się zrobić kilka zdjęć. Na szczęście wiatr nie porwał nam aparatu. Po sesji zdjęciowej szybciutko uciekamy na dół na Przełęcz Wyżną.